Jedzenie warzyw i owoców sezonowych to prosty sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin. Zanim polski rynek zalała fala produktów z eksportu, wszyscy byliśmy właśnie na takiej diecie – wiosną jedliśmy nowalijki, potem przychodził czas na bób, fasolkę szparagową, kalarepę, cukinię czy właśnie kalafiora. Zajadaliśmy się nimi w dużych ilościach i… byliśmy zdrowsi.

Kalafior – właściwości zdrowotne

Z naukowych badań wynika, że kalafior ma właściwości antynowotworowe. Szczególnie skutecznie hamuje rozwój raka prostaty i pęcherza, a także gardła, krtani oraz przełyku.

Kalafior ma również pozytywny wpływ na stawy. Badania wykazały, że zmniejsza on ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów.

Warzywo to świetnie wpływa także na układ pokarmowy – chroni przed zapaleniem przełyku i błony śluzowej żołądka, a także przed wrzodami.

Ze względu na swój niski indeks glikemiczny, kalafior jest wskazany dla osób cierpiących na cukrzycę oraz insulinooporność, bo nie podnosi poziomu cukru we krwi. Niskokaloryczność warzywa (23 kcal/ 100 g) czyni z niego idealne warzywo dla osób będących na diecie odchudzającej.

Różyczki kalafiora to skarbnica witamin i minerałów. Zawierają witaminy z grupy B, magnez, fosfor, miedź, cynk, jod, potas, wapń, siarkę. Błonnik pokarmowy sprawia z kolei, że kalafior jest dobrym orężem w walce z nadwagą. Należy jednak pamiętać o tym, że jest on warzywem ciężkostrawnym. Nie powinno się spożywać go na kolację.

Do czego używać kalafiora?

Warzywo to doskonale smakuje samo. Wystarczy ugotować je na parze lub w osolonej wodzie i posypać bułką tartą. Nadaje się też jako jeden ze składników zupy jarzynowej. Można go dodawać do sałatek, zrobić z niego kotlety czy wegańską pastę do chleba (zastępuje się nią też majonez). Warto też go... upiec!

Kalafior z wody

W takiej formie jadło się go w wielu polskich domach w latach 90. i wcześniej. Wystarczy tylko podzielić kalafiora na różyczki i ugotować w osolonej wodzie do miękkości. Równolegle przygotujemy „omastę” - na patelni prażymy bułkę tartą i mieszamy ją z roztopionym masłem. By przepis stał się zdrowszy, zasmażkę można przygotować z oleju kokosowego i otrębów.

Prosta zapiekanka z kalafiora

Potrzebujemy tylko ziemniaków, kalafiora i sosu. Ziemniaki pokrojone w kostkę gotujemy i umieszczamy w naczyniu żaroodpornym posmarowanym masłem. Na warstwę ziemniaków wykładamy różyczki podgotowanego na parze kalafiora. Całość zalewamy sosem serowo-śmietanowym (gęstą śmietanę mieszamy ze startym parmezanem, serem grana padano lub gouda, doprawiamy pieprzem). Pieczemy przez ok. 30 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni.

Majonez wegański z kalafiora

By przygotować dietetyczny i zdrowy majonez, który mogą spożywać też weganie, wystarczy ugotować kalafiora do miękkości, a następnie zblendować go z mlekiem sojowym, musztardą, solą, pieprzem, kilkoma kroplami octu jabłkowego oraz olejem lnianym.