Dojrzałe morele kuszą swoim pięknym zapachem i słodkim smakiem, dlatego też je kupujemy. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że owoce te warto spożywać, jeśli dbamy o zdrowie. Traktujemy je bardziej jako smaczny letni deser niż bombę witaminową. A morele powinny gościć na naszych stołach jak najczęściej, właśnie ze względu na swoje prozdrowotne właściwości.

Właściwości moreli

Morele zawierają przeciwutleniacze, które opóźniają procesy starzenia i wykazują działanie antynowotworowe. Wysoka zawartość fosforu w tych owocach sprawia, że mają one dobry wpływ na układ moczowy – usprawniają pracę nerek. Morele pomagają regulować ciśnienie krwi, zapobiegając przy tym chorobom układu krążenia. Żelazo, którego w morelach znajdziemy pod dostatkiem przeciwdziała anemii. Owoce mają również dobry wpływ na oczy. W morelach znajdziemy też wapń odpowiedzialny za zdrowe kości, witaminę C i PP oraz beta-karoten. Ten przeciwutleniacz walczy z wolnymi rodnikami sprawiając, że dłużej możemy się cieszyć młodym wyglądem. Beta-karoten spowalnia procesy starzenia się skóry. Ma też dobry wpływ na cerę – dzięki niemu staję się promienna, gładsza, poprawia się jej koloryt. Morele przywracają równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, dlatego poleca się je osobom cierpiącym na zgagę i nadkwasotę.

Świeże morele zawierają tylko 48 kilokalorii na 100 gram, w dodatku są bogatym źródłem błonnika pokarmowego. W związku z tym poleca się je osobom będącym na diecie odchudzającej. Owoce te nie tylko świetnie smakują, ale też hamują apetyt oraz przyspieszają trawienie.

Suszone owoce są bardziej kaloryczne, ale zawierają więcej beta-karotenu. Dzięki temu mają zbawienny wpływ na kondycję skóry. Wspomagają odbudowę włókien kolagenowych, a nawet pomagają leczyć trądzik.

W morelach ważne są nawet pestki. Spożywanie dwóch suszonych pestek dziennie chroni przed nowotworami. Wynika to z faktu, że znajduje się w nich witamina B17, uważana za naturalnego pogromcę raka.

Morele w kuchni

Można je jeść na surowo, albo wykorzystać w bardziej złożonych potrawach. Nadają się do przyrządzania smoothie, pasują do deserów i ciast, a nawet jako dodatek do pieczonych mięs. Można z nich również przygotować przetwory na zimę.

Słoneczne smoothie z morelami

Garść moreli bez pestek i dojrzałego banana oraz pół puszki mleka kokosowego umieść w kielichu blendera, dodaj kostki lodu. Zmiksuj na jednolitą masę i przelej do szklanek. Udekoruj płatkami migdałów.

Knedle z morelami

Ugotuj ziemniaki i ugnieć je na jednolitą masę. Dodaj jajko, mąkę ziemniaczaną i pszenną. Wyrób ciasto. Morele umyj, usuń pestki i polej płynnym miodem. Formuj kulki z morelą w środku, wrzuć je do wrzącej, lekko osolonej wody i gotuj przez kilkanaście minut. Podawaj z jogurtem greckim doprawionym cynamonem i miodem.

Kasza manna z musem morelowym

Z moreli usuwamy pestki i dusimy owoce na wolnym ogniu przez 15 minut. Po tym czasie odstawiamy do wystygnięcia i dosładzamy miodem, a następnie blendujemy. Na wodzie lub mleku przygotowujemy kaszę mannę i przelewamy ją do miseczek. Na wierzch wylewamy morelowy mus i posypujemy orzechami włoskimi.