Co ciekawe jednak, w zależności od koloru skórki banany mają różne wartości odżywcze. Możemy znaleźć najróżniejsze banany: czasem idealnie żółte, niekiedy pokryte brązowymi plamkami lub zielonkawe. Inny kolor skóry to nieco inny owoc. Należy jednak nadmienić, że banany powodują gwałtowne skoki glukozy, nie zawsze poleca się je zatem osobom dbającym o poziom cukru we krwi.

1. Zielone banany - młode

Charakteryzuje się małymi skokami cukru, dlatego jest najlepszy np. dla cukrzyków. Zawierają też dobre wpływający na funkcjonowanie układu pokarmowego błonnik. Wadą banana w tym stadium jest stosunkowo mało przeciwutleniaczy, które w większych ilościach powstają w trakcie dojrzewania owocu.

2. Banan twardy i żółty.

 

Te banany jemy najczęściej. Już żółte, ale jeszcze nie przebarwione na brązowo. Mają bardzo dużo pozytywnie wpływających na odporność przeciwutleniaczy, odpowiadają jednak niestety też za gwałtowne skoki cukru.

To jednak nie te banany są najzdrowszymi z możliwych..

3. Banan żółty, pokryty ciemnymi plamkami.

Bardzo dojrzały i bardzo słodki banan. Wyjątkowo bogaty w przeciwutleniacze. Jak wynika z badań, to właśnie ten rodzaj bananów jest najlepszy dla naszego zdrowia. Ciemne plamki oznaczają, że banan zawiera cytokiny TNF, czyli.. czynnik martwicy nowotworu. Mówiąc prościej, jedzenie takich bananów pozwala na tworzenie białek zwalczających komórki rakowe!

Warto nadmienić też, że są lekkostrawne, dlatego szczególnie zalecane przy chorobach układu pokarmowego. Osoby dbające o poziom cukru we krwi powinny ich unikać, gdyż mocno nań wpływają.

4. Banan miękki i brązowy.

Zupełnie niepotrzebnie się je wyrzuca. Można robić z nich koktajle. Ma jeszcze więcej przeciwutleniaczy i TNF, ale za to jeszcze mocniej wpływa na poziom cukru. Podobnie jak banan nr. 3 jest lekkostrawny i nadaje się dla osób z problemami z żołądkiem. Zawiera dużo białek, jedzenie go dobrze wpływa na układ immunologiczny.

Nieważne, które banany z wyżej wymienionych lubimy najbardziej, wszystkie mają wiele podobnych właściwości:


• Mają dużo choliny, czyli związku chemicznego odpowiadającego za spalanie tłuszczu.
• Dobrze wpływają na serce - obniżają ciśnienie krwi i cholesterol.
• Ich składnikiem jest tryptofan, który jest ważnym czynnikiem przy produkcji serotoniny i tym samym redukuje m.in. stres.
• Zawierają bardzo dużo żelaza, potasu, magnezu i manganu.
• Dodają energii i usprawniają funkcjonowanie mózgu.

Lubisz jeść banany? Znasz kogoś, kto je kocha? Podziel się z nim tym artykułem!

Źródło: tiphero.com